Nærbutikken Hegna Landhandel er historisk

Kjededirektør Kjetil Flåtrud og kjøpmann Gro Cathrine Aasgrav utenfor Nærbutikken Hegna Landhandel.
Kjededirektør Kjetil Flåtrud og kjøpmann Gro Cathrine Aasgrav utenfor Nærbutikken Hegna Landhandel. Foto: Stian Vasvik
Stor ståhei i Seljord: Hegna Landhandel – «Den raude låven» – ble 16.11 hedret for sin pionérinnsats for å digitalisere nærbutikker i Norge. Butikken er nå en Historisk Stad.

– Dette er en stor dag, og det er flott at familiebedriften Hegna Landhandel har blitt modell for en nasjonal pilot for digitalisering av landhandler og nærbutikker, sa ordfører i Seljord, Beate Marie Dahl Eide under avdukingen av et minnesmerke som skal stå godt synlig ved riksveien mellom Bø og Seljord.

Minnesmerket, som settes opp av kommunen og Merkur-programmet, har fått overskriften «Historisk Stad». Det skal være en påminnelse om hva som er mulig å skape av utvikling i Distrikts-Norge.

Startet i 2014
For det er et lite eventyr, det som har skjedd på Manheimstrondi.

Hans Olav Bakås, mannen til kjøpmann Gro Cathrine Aasgrav, fikk i 2014 en idé om å skape en moderne, selvbetjent og døgnåpen landhandel. Hele familien ble etter hvert involvert i å kombinere eksisterende teknologiske løsninger og sette dem sammen på en ny måte.

Prototyper ble utviklet, og fire år senere kunne Aasgrav og Bakås ønske velkommen til Norges første høyteknologiske dagligvarebutikk.

Her kan kundene handle døgnet rundt, uten at ansatte er fysisk til stede i butikken. Ved hjelp av betalingskort og pinkode kommer kundene inn i butikken. De betaler i en selvbetjent kasse.

Og skal kundene kjøpe varer med aldersgrense – som tobakk og alkohol – identifiserer de seg ved hjelp av fingeravtrykk-løsningen i NorgesGruppen. Har ikke kundene registrert seg i denne, holder de ID-kort foran et kamera, slik at det kan avleses på avstand av butikkens medarbeidere.

Omsetningen øker voldsomt
Prosjektet Hegna Landhandel ble så vellykket, at det nå er blitt pilot for liknende butikker i Norge. I løpet av høsten skal de teknologiske løsningene installeres i totalt åtte nærbutikker over det ganske land, med støtte fra Merkur-programmet.

– Det er litt utrolig å stå her i dag. De som kjenner oss, vet at når vi går ut med en ting, er det overveid og velprøvd. Jeg kan derfor avsløre at vi nå befinner oss i fase 1. Vi er imidlertid i gang med både fase 2, 3 og 4, men alt til sin tid, sa en fornøyd og hemmelighetsfull Hans Olav Bakås.

Og kundene setter i økende grad pris på tilbudet, kan kjøpmann Gro Cathrine Aasgrav fortelle:

– Hittil i år ligger omsetningen rundt 80 prosent over fjoråret!

Tenker utvikling 24/7
Kjededirektør Kjetil Flåtrud var til stede under seremonien på Hegna Landhandel, og det var tredje gang han besøkte butikken.

– Det er alltid spennende å komme hit, for her tenkes det utvikling 24/7. Utmerkelsen er et bevis for at det er mulig å drive teknologisk utvikling også utenfor «Ring 3», sa han.

Flåtrud er overbevist om at høyteknologi kan være redningen for mindre nærbutikker i distriktene, og lister opp en rekke årsaker:

– Dagens distriktsbutikker har ingen muligheter til å ha så lange åpningstider som mange av konkurrentene. Det får de med denne løsningen og vel så det. Og siden medarbeiderne ikke må sitte i kassen hele dagen, har de mer tid til både å utvikle og utføre viktige tilleggstjenester som hjemkjøring, mindre vaktmestertjenester og liknende.

Flåtrud peker også på at lengre åpningstider gir sesongkunder en unik mulighet til å benytte «sin» distriktsbutikk: De vet at den er åpen uansett når de ankommer destinasjonen. Han framholder at folk er nysgjerrige, ​og ønsker å ordne seg mest mulig selv. Terskelen, for å kunne handle på en enkel måte, er lav med denne løsningen og den passer for alle aldre.

Impulshandel på bygda
Kjededirektøren er overbevist om at morgendagens kunder i distriktene vil ha en klar forventning om å kunne handle dagligvarer på impuls. Får de lyst på en Grandiosa klokken ni om kvelden, er det ikke noe problem.

– Det vil utvilsomt bety mye for morgendagens kunder.

I pilotperioden har man sett at de høyteknologiske distriktsbutikkene øker omsetningen 25-30 prosent utenom ordinær åpningstid. Det betyr at butikkene kan ha større vareutvalg og derigjennom yte bedre service.

– Dette vil bidra til å opprettholde nettet av distriktsbutikker i Norge slik vi kjenner det i dag, sier Flåtrud.

Følgende butikker tilknyttet NorgesGruppen er nå med i prosjektet og i full drift:

  • Nærbutikken Hegna Landhandel
  • Nærbutikken Svatsum
  • Nærbutikken Lyngdal
  • Nærbutikken Tufsingdalen
  • Nærbutikken Åmdals Verk

Hegna_kjøpmann Gro Cathrine Aasgrav og ordfører i Seljord Beate Marie Dahl Eide.jpgKjøpmann Gro Cathrine Aasgrav og ordfører i Seljord, Beate Marie Dahl Eide, ved skiltet som beviser at Nærbutikken Hegna Landhandel er en historisk stad.